Les Newsletters de Stop-Tabac.ch

Webmasters - Proposez nos news sur votre site

Rechercher dans les anciennes newsletter:

05 février 2013

La newsletter de stop-tabac: les sujets clés de l?actualité mondiale sur le tabagisme

Sélection réalisée par Jean-François Etter

Le 5 février 2013


- Le téléjournal (RTS1) présente la campagne Stop-Tabac
- Comment "fabriquer" des malades
- Reinforcement of Smoking and Drinking: Tobacco Marketing Strategies Linked With Alcohol in the United States
- Chattez avec un médecin tabacologue


Le téléjournal (RTS1) présente la campagne Stop-Tabac

Le téléjournal de la Télévision Suisse Romande présente la nouvelle campagne de prévention de stop-tabac, qui propose des témoignages de fumeurs malades:

http://www.rts.ch/video/info/journal-19h30/4621802-les-campagnes-contre-le-tabagisme-toujours-plus-dures-et-choquantes-font-parler-d-elles.html
et
http://www.rts.ch/video/info/journal-19h30/4621818-nouvelle-campagne-choc-contre-le-tabagisme-entretien-avec-le-dr-jean-paul-humair-directeur-du-cipret.html (01 02 2013)
(05 02 2013)


Comment "fabriquer" des malades

"Tout bien portant est un malade qui s'ignore", disait le docteur Knock.

Une réplique que se réapproprie aujourd'hui le docteur Sauveur Boukris selon qui "tout bien portant est quelqu'un qui n'a pas eu de dépistage". Dans son dernier ouvrage, La fabrique des malades*, il dénonce "la médecine marketing" et montre comment certains secteurs médicaux, privés ou publics, jouent sur nos peurs, médicalisent nos vies pour pratiquer davantage d'examens biologiques, de radiographies et pour faire consommer toujours plus de médicaments.

Lire la suite:

http://www.lepoint.fr/tiny/1-1616651 (21 01 2013)
(05 02 2013)


Reinforcement of Smoking and Drinking: Tobacco Marketing Strategies Linked With Alcohol in the United States

Objectives. We investigated tobacco companies' knowledge about concurrent use of tobacco and alcohol, their marketing strategies linking cigarettes with alcohol, and the benefits tobacco companies sought from these marketing activities.

Methods. We performed systematic searches on previously secret tobacco industry documents, and we summarized the themes and contexts of relevant search results.

Results. Tobacco company research confirmed the association between tobacco use and alcohol use. Tobacco companies explored promotional strategies linking cigarettes and alcohol, such as jointly sponsoring special events with alcohol companies to lower the cost of sponsorships, increase consumer appeal, reinforce brand identity, and generate increased cigarette sales. They also pursued promotions that tied cigarette sales to alcohol purchases, and cigarette promotional events frequently featured alcohol discounts or encouraged alcohol use.

Conclusions. Tobacco companies' numerous marketing strategies linking cigarettes with alcohol may have reinforced the use of both substances. Because using tobacco and alcohol together makes it harder to quit smoking, policies prohibiting tobacco sales and promotion in establishments where alcohol is served and sold might mitigate this effect. Smoking cessation programs should address the effect that alcohol consumption has on tobacco use.

Am J Public Health published 18 August 2011, 10.2105/AJPH.2011.300157

Nan Jiang and Pamela M. Ling

http://ajph.aphapublications.org/cgi/content/abstract/AJPH.2011.300157v1 (25 08 2011)
(05 02 2013)



Retour à la liste des newsletters